Tal como podemos lleer na Web del CPEE Latores, “la Dirección Xeneral d'Ordenación Académica ya Innovación Educativa de la Conseyería d'Educación y Cultura del Principáu d'Asturies y, concretamente, el so Serviciu d'Orientación Educativa y Formación del Profesoráu, llevó a cabu nel cursu 2015-2016 una serie de xuntes con representantes de los equipos directivos y d'orientación de los dos centros d'Educación Especial (EE) con mayor matrícula de la comunidá autónoma (CPEE Latores y CPEE Castiellu), para avanzar na puesta en marcha d'un proyectu piloto sol nome de CREEME –Centru de Recursos para la Educación Especial y otres Midíes Específiques–.”
Dientro del proyectu CREEME atópense lo que güei conocemos como Aules Abiertes, que son aules allugaes en distintos colexos públicos ordinarios, que'l so oxetivu fundamental ye apurrir al alumnáu con Trestornu del Espectru Autista (TEA) una educación d'alcuerdu a les sos necesidaes, por mediu d'un currículu afechu y con recursos especiales pa la so atención, empobináu tollo a llograr la inclusión paulatina d'esti alumnáu nel grupu de referencia.
La selección del profesoráu que s'incorporó a esti proyectu piloto mientres el cursu 2016/17 basóse n'una serie de criterios, ente los que s'atopaba ser maestra de Pedagoxía Terapéutica (PT) o Audición y Llinguaxe (AL), tener esperiencia acreditada de trabayar con alumnáu TEA, y ser personal funcionariu de carrera con destín definitivu nun Centru Públicu d'Educación Especial asturianu. El primer añu, cuidao que se trataba d'un proyectu qu'empezaba a andar, tanto'l procesu de selección del profesoráu y los plazos pa la so incorporación como'l desenvolvimientu del proyectu y la so organización polo xeneral, fueron bien apuraos y non tan tresparentes y participativos como se debería esperar d'un proyectu financiáu con fondos públicos. Sicasí, entendíamos qu'estos aspeutos seríen iguaos conforme'l cursu avanzara y les aules fueren consolidándose.
Llueñe d'esto, nel cursu 2017/18 la Conseyería decidió aumentar el númberu d'aules pero nun creó unos criterios oxetivu y tresparente per mediu de los cualos toa persona comenenciuda en participar y qu'axuntara los requisitos básicos pudiera aportar. D'esta miente, el métodu utilizáu foi tirar de contactos y llamar directamente a determinaes persones pa saber si taben interesaes y axuntaben los requisitos.
Entá con toles dificultaes, les aules abiertes salieron adelantre gracies a les profesionales a cargu, y nel presente curso aumentóse'l númberu de centros que cunten con elles, un total de 12 partíos ente colexos de Xixón (5), Uviéu (2), Avilés, Piedres Blanques, Puertu de Vega, La Pola Llaviana y Villaviciosa.
Siendo yá este'l tercer cursu d'implantación del proyectu, la Conseyería d'Educación publicó'l 4 de xunetu xunas instrucciones relatives a les aules abiertes pal cursu escolar 18-19 (edición 20 de xunu), onde s'esponía que se dotaría de 1,5 places de profesoráu de PT y A EL pa la so atención. Nun intentu de reflexar tresparencia ya igualdá d'oportunidaes convocó un procedimientu pa la provisión de 12 puestos en réxime de comisión de servicios que s'anunció nel portal educativu Educastur el 18 de xunetu de 2018 (Resolvimientu de 10 de xunetu). Esto ye, en plenes vacaciones del profesoráu, ensin previu avisu o información de la convocatoria mientres el cursu y siendo el proyectu desconocíu pa la inmensa mayoría del profesoráu, el resolvimientu -con una redacción qu'inclusive paez dar cuenta de les prieses- establez un plazu de 14 díes pa solicitar la plaza, teniendo qu'ellaborar quien se topen interesaos nel puestu un proyectu d'intervención na aula abierta. El 5 de setiembre, col cursu yá empecipiáu, la Conseyería publica xuna resolvimientu na que podemos ver la catastrófica resultancia: 5 de les 12 places ufiertaes queden ermes -inclusive delles céntriques como les d'Uviéu o Avilés-. Nada d'esto asocediera si la convocatoria fixérase con más antelación.
Según informósenos a la CSI, paez ser que nun primer momentu pensar en realizar una nueva convocatoria de comisiones de serviciu pa cubrir les cinco places llibres, pero finalmente, y una vegada más, optar por tirar de teléfonu, intentando que los puestos ocupar con maestros/as de la especialidá de PT o AL de los mesmos centros o, de nuevu con criterios que desconocemos, a otros as docentes que cumplieren los requisitos de l'anterior convocatoria.
Tamién ta habiendo problemes na provisión de les 12 places a mediu horariu que completaben el puestu y mediu necesariu en cada unu de los centros. Les direcciones de los colexos tuvieron que reclamales (dacuando de manera insistente), y la so axudicación ta llevándose a cabu tarde y mal. Foise dotando d'esta media xornada coles socesives convocatories de personal interino, quedando entá por cubrir en dellos centros.
Percima de too, quien sufre directamente les consecuencies de la mala xestión ye l'alumnáu TEA, que precisa y tien derechu a la meyor de les atenciones. Les sos families conocen perbién la importancia que tien pa los sos fíos y fíes l'alquisición d'unes rutines dende'l primer momentu en que s'incorporen al colexu, y qu'acusen xuna gran congoxa cuando empiecen con unes condiciones y vense obligaos a camudales de secute, como pue ser tar col grupu de referencia y pasáu un tiempu qu'apaeza xuna profesora nueva que-yos diga que tienen que tar n'otra aula distinta que cunta con una dinámica distinta. Esta ye la realidá que vive esti alumnáu, anque la Conseyería eche númberos, y considere que xunas selmanes o un mes nun ye un períodu de tiempu relevante a la de cubrir un puestu d'estes característiques.
De la resultancia d'esta nefasta manera de faer les coses per parte de la Conseyería pueden dar cuenta munches de les direcciones de los centros afectaos, desesperaes al entamu de cursu énte l'incumplimientu de dotación d'unes necesidaes yá conocíes pola Alministración con antelación abonda, y qu'énte les sos constantes demandes de personal ven cómo se pasen la pelota'l Serviciu Orientación y el de Plantiyes (o les sos respectives Direcciones Xenerales), dando amuesa d'una nula coordinación ente dambos. Tamién les maestres de PT y A L'en estos centros vense afectaes por esta situación, yá que, magar la ilusión y profesionalidá con que desempeñen el so trabayu día ente día, munches vegaes vense obligaes a suplir con esfuerzu y apurre la falta de sofitu per parte de l'Alministración.
En CSI-Educación, esiximos a la Conseyería que pal cursu que vien nun se vuelva repitir esta chambona y opaca manera de xestionar la provisión de places. El proyectu d'aules abiertes podría ser xuna oportunidá p'avanzar nun modelu d'educación inclusiva, siempres que la Conseyería d'Educación tome conciencia de la enorme necesidá de sofitu que precisa pal so bon funcionamientu, traducíu nuna planificación fayadiza de los recursos humanu y económicu.
AULAS ABIERTAS: MALA GESTIÓN DE LAS PLAZAS
Tal como podemos leer en la Web del CPEE Latores, “la Dirección General de Ordenación Académica e Innovación Educativa de la Consejería de Educación y Cultura del Principado de Asturias y, concretamente, su Servicio de Orientación Educativa y Formación del Profesorado, llevó a cabo en el curso 2015-2016 una serie de reuniones con representantes de los equipos directivos y de orientación de los dos centros de Educación Especial (EE) con mayor matrícula de la comunidad autónoma (CPEE Latores y CPEE Castiello), para avanzar en la puesta en marcha de un proyecto piloto bajo el nombre de CREEME –Centro de Recursos para la Educación Especial y otras Medidas Específicas–.”
Dentro del proyecto CREEME se encuentran lo que hoy conocemos como Aulas Abiertas, que son aulas ubicadas en diferentes colegios públicos ordinarios, cuyo objetivo fundamental es proporcionar al alumnado con Trastorno del Espectro Autista (TEA) una educación de acuerdo a sus necesidades, por medio de un currículo adaptado y con recursos especiales para su atención, dirigido todo ello a lograr la inclusión paulatina de este alumnado en el grupo de referencia.
La selección del profesorado que se incorporó a este proyecto piloto durante el curso 2016/17 se basó en una serie de criterios, entre los que se encontraba ser maestra de Pedagogía Terapéutica (PT) o Audición y Lenguaje (AL), tener experiencia acreditada de haber trabajado con alumnado TEA, y ser personal funcionario de carrera con destino definitivo en un Centro Público de Educación Especial asturiano. El primer año, dado que se trataba de un proyecto que empezaba a andar, tanto el proceso de selección del profesorado y los plazos para su incorporación como el desarrollo del proyecto y su organización en general, fueron muy apurados y no tan transparentes y participativos como se debería esperar de un proyecto financiado con fondos públicos. No obstante, entendíamos que estos aspectos serían subsanados conforme el curso avanzara y las aulas se fueran consolidando.
Lejos de esto, en el curso 2017/18 la Consejería decidió aumentar el número de aulas pero no creó unos criterios objetivos y transparentes por medio de los cuales toda persona interesada en participar y que reuniera los requisitos básicos pudiera acceder. De este modo, el método utilizado fue tirar de contactos y llamar directamente a determinadas personas para saber si estaban interesadas y reunían los requisitos.
Aún con todas las dificultades, las aulas abiertas han salido adelante gracias a las profesionales a cargo, y en el presente curso se ha aumentado el número de centros que cuentan con ellas, un total de 12 repartidos entre colegios de Gijón (5), Oviedo (2), Avilés, Piedras Blancas, Puerto de Vega, Pola de Laviana y Villaviciosa.
Siendo ya este el tercer curso de implantación del proyecto, la Consejería de Educación publicó el 4 de julio unas instrucciones relativas a las aulas abiertas para el curso escolar 18-19 (edición 20 de junio), donde se exponía que se dotaría de 1,5 plazas de profesorado de PT y AL para su atención. En un intento de reflejar transparencia e igualdad de oportunidades convocó un procedimiento para la provisión de 12 puestos en régimen de comisión de servicios que se anunció en el portal educativo Educastur el 18 de julio de 2018 (Resolución de 10 de julio). Es decir, en plenas vacaciones del profesorado, sin previo aviso o información de la convocatoria durante el curso y siendo el proyecto desconocido para la inmensa mayoría del profesorado, la resolución -con una redacción que incluso parece dar cuenta de las prisas- establece un plazo de 14 días para solicitar la plaza, teniendo que elaborar quienes se hallen interesados en el puesto un proyecto de intervención en el aula abierta. El 5 de septiembre, con el curso ya iniciado, la Consejería publica una resolución en la que podemos ver el catastrófico resultado: 5 de las 12 plazas ofertadas quedan desiertas -incluso algunas céntricas como las de Oviedo o Avilés-. Nada de esto hubiese sucedido si la convocatoria se hubiese hecho con más antelación.
Según se nos informó a la CSI, parece ser que en un primer momento se pensó en realizar una nueva convocatoria de comisiones de servicio para cubrir las cinco plazas libres, pero finalmente, y una vez más, se optó por tirar de teléfono, intentando que los puestos se ocuparan con maestros/as de la especialidad de PT o AL de los propios centros o, de nuevo con criterios que desconocemos, a otros/as docentes que cumpliesen los requisitos de la anterior convocatoria.
También está habiendo problemas en la provisión de las 12 plazas a medio horario que completaban el puesto y medio necesario en cada uno de los centros. Las direcciones de los colegios tuvieron que reclamarlas (a veces de manera insistente), y su adjudicación se está llevando a cabo tarde y mal. Se ha ido dotando de esta media jornada con las sucesivas convocatorias de personal interino, quedando aún por cubrir en algunos centros.
Por encima de todo, quien sufre directamente las consecuencias de la mala gestión es el alumnado TEA, que necesita y tiene derecho a la mejor de las atenciones. Sus familias conocen muy bien la importancia que tiene para sus hijos e hijas la adquisición de unas rutinas desde el primer momento en que se incorporan al colegio, y que acusan una gran angustia cuando comienzan con unas condiciones y se ven obligados a cambiarlas repentinamente, como puede ser estar con el grupo de referencia y pasado un tiempo que aparezca una profesora nueva que les diga que tienen que estar en otro aula diferente que cuenta con una dinámica distinta. Esta es la realidad que vive este alumnado, aunque la Consejería eche números, y considere que unas semanas o un mes no es un período de tiempo relevante a la hora de cubrir un puesto de estas características.
Del resultado de esta nefasta manera de hacer las cosas por parte de la Consejería pueden dar cuenta muchas de las direcciones de los centros afectados, desesperadas al inicio de curso ante el incumplimiento de dotación de unas necesidades ya conocidas por la Administración con antelación suficiente, y que ante sus constantes demandas de personal ven cómo se pasan la pelota el Servicio Orientación y el de Plantillas (o sus respectivas Direcciones Generales), dando muestra de una nula coordinación entre ambos. También las maestras de PT y AL en estos centros se ven afectadas por esta situación, ya que, pese a la ilusión y profesionalidad con que desempeñan su trabajo día a día, muchas veces se ven obligadas a suplir con esfuerzo y entrega la falta de apoyo por parte de la Administración.
En CSI-Educación, exigimos a la Consejería que para el curso que viene no se vuelva a repetir esta chapucera y opaca manera de gestionar la provisión de plazas. El proyecto de aulas abiertas podría ser una oportunidad para avanzar en un modelo de educación inclusiva, siempre que la Consejería de Educación tome conciencia de la enorme necesidad de apoyo que necesita para su buen funcionamiento, traducido en una planificación adecuada de los recursos humanos y económicos.