Les noticies relatives a la llamada “carrera docente” puesta en cuestión nel so procedimientu por sentencia xudicial traxo'l nerviosismu a una gran parte del colectivu docente asturianu. Agora, tres les tranquilizadores palabres de la conseyera y de los sindicatos sofitantes nesi tema yá nun esmolez, pasó de moda rápido. El complementu de carrera paez que nun ye una cuestión de la que quiera falase salvu cuando lleguen rumores del so furrulamientu y validez. En nada va quedar, pero la ocasión paez bona pa recordar les posiciones d'unos y d'otros.
La Corriente Sindical d'Izquierda siempres s'opunxo al fondu del procesu, al oxetivu que la "carrera” escuerre que nun ye otru que la individualización de les relaciones llaborales, la sumisión a los nuestros superiores xerárquicos.
Los docentes, como empleaos públicos, tenemos el derechu a la negociación colectiva de les nueses condiciones de trabayu. Los desenvolvimientos normativos establecen les funciones del nuesu trabayu, los nuesos deberes y tamién los nuesos derechos y retribuciones. Esti marcu ye oxetivu, desendolcamos el nuesu llabor dientro d'él como colectivu y los cambeos del marcu aféctanos a toos y a toes. La negociación colectiva danos la fuerza del grupu.
Nel contestu d'ataques xeneralizaos a los derechos de la clase trabayadora, la llimitación de la negociación colectiva ye una de los oxetivos de la Patronal; esi yera'l principal oxetivu de la Reforma Llaboral y tamién nes alministraciones públiques, que, son consideraes cada vez con más claridá como empreses. N'Asturies la negociación colectiva de les nueses condiciones de trabayu púnxose en cuestión al introducir la llamada carrera profesional, nel casu de los y les docentes, “la evaluación de la función docente”.
Cuestiona la negociación colectiva porque n'esencia supón condicionar una parte de les retribuciones a la valoración suxetiva sobre'l cumplimientu de ciertos parámetros a determinar en ca procesu evaluador.
El procesu d'evaluación actual ye cenciellu y prácticamente imposible de nun superar. El PSOE utilizólu y sigui utilizandolu ellectoralmente. Amás, les movilizaciones qu'un sector caltuvimos llograron un subproductu: la necesidá d'aisllanos y dexanos ensin argumentos obligó a l'alministración rexonal a caminar más adulces. El costu nun ye descomanadamente eleváu teniendo en cuenta que n'otres comunidaes los y les docentes cobren complementos inclusive cimeros, que nun dependen d'evaluación nenguna y que nun estremen ente cuerpos docentes o ente condición d'interín o funcionariu de carrera.
L'alministración consiguió yá dalguna cosa: cola carrera sumió la conseña de la homologación retributiva nes plataformes de los sindicatos de preselbe. Ente nós y nés hai un venenu que nos estrema y por tantu fainos más débiles. Con ella llegó tamién una mayor sumisión a xeres inútiles que poco tienen que ver cola práctica docente. Pero la evaluación docente nun termina equí, destruyir la resistencia a ella nun yera l'oxetivu sinón un mediu pa llegar a la fin últimu que ye'l cambéu de les relaciones ente l'alministración como patronal y los sos emplegaos y emplegaes.
El marcu que dexa esi cambéu yá ta creáu, nun precisen una nuevu marcu llegal. La diferencia ente'l plan actual y otru plan futuru va depender del contestu porque'l reglamentu de los planes d'evaluación nun determina:
- Los indicadores a considerar. Depende del Plan, la fórmula escoyía pa citar los indicadores ye “ente otros aspectos”
- La medición de cada parámetru. Dependen de cada Plan el númberu de créditos de formación, el porcentaxe ' absentismu, el númberu mínimu d'oxetivos de centru a los que se contribuye, etc.
- La ponderación de cada parámetru y la calificación que determina la evaluación positiva.
- La remuneración del complementu asociáu a la calificación positiva.
- Asina pos cada nuevu plan modifica les condiciones de trabayu del sector del profesoráu a él sometíu. Les condiciones concretes de xestación d'esti primer plan son les qu'espliquen la so lasitud. La bisarma vive, + pero ta dormíu. La mayoría va preferir nun velo anque sepa que ye verdá, anque sepan que tarde o aína nun va ser tan fácil superar la evaluación, que si nun ye pa toos y toes y que nunca pretendió selo por daqué va ser.
Les xubilaciones y la tasa de reposición faen que'l colectivu de non cobrantes medre, una minoría que yá supon más de la tercer parte de los docentes. Realizando'l mesmu trabayu (hasta'l momentu) nun se percibe igual salariu, nun contestu d'amenorgamientu salarial y medría de la carga de trabayu. El colectivu interín vio amás como nesti cursu la conseyera suprimía'l derechu a la prórroga del branu y esaniciar dos meses de retribuciones añales mientres caltenía'l complementu de carrera.
La unidá nel colectivu docente ye necesaria pa encarar los ataques que tamos recibiendo y pola unidá tendríamos de resolver la cuestión de la carrera. Asumir que quiciaabes nel procesu dalgunos y dalgunes pierdan daqué pero toos y toes vamos ganar como colectivu.
La "carrera" ye inxusta y va tener contrapartíes. Por eso, no llimitao de les nueses posibilidaes, vamos siguir pidiendo'l fin d'esta situación, el fin de la "carrera docente" y si hai dineru presupuestáu pa esi fin, que se parte ente toos y toes por igual, independiente de cuerpos de pertenencia y condiciones. La nuesa conseña de siempre: Pa toos y toes y ensin contrapartíes llaborales.
LA CARRERA DOCENTE: INXUSTA Y DESTRUCTIVA
Las noticias relativas a la llamada “carrera docente” puesta en cuestión en su procedimiento por sentencia judicial trajo el nerviosismo a una gran parte del colectivo docente asturiano. Ahora, tras las tranquilizadoras palabras de la consejera y de los sindicatos consortes ese tema ya no preocupa, pasó de moda rápidamente. El complemento de carrera parece que no es una cuestión de la que se quiera hablar salvo cuando llegan rumores de su cuestionamiento. En nada quedará, pero la ocasión parece buena para recordar las posiciones de unos y de otros.
La Corriente Sindical d’Izquierda siempre se opuso al fondo del proceso, al objetivo que la “carrera” persigue que no es otro que la individualización de las relaciones laborales, la sumisión a nuestros superiores jerárquicos.
Los docentes, como empleados públicos, tenemos el derecho a la negociación colectiva de nuestras condiciones de trabajo. Los desarrollos normativos establecen las funciones de nuestro trabajo, nuestros deberes y también nuestros derechos y retribuciones. Este marco es objetivo, desarrollamos nuestra labor dentro de él como colectivo y las modificaciones del marco nos afectan a todos y a todas. La negociación colectiva nos da la fuerza del grupo.
En el contexto de ataques generalizados a los derechos de la clase trabajadora, la limitación de la negociación colectiva es una de los objetivos de la Patronal; ese era el principal objetivo de la Reforma Laboral y también en las administraciones públicas, que, son consideradas cada vez con más claridad como empresas. En Asturies la negociación colectiva de nuestras condiciones de trabajo se puso en cuestión al introducir la llamada carrera profesional, en el caso de los y las docentes, “la evaluación de la función docente”.
Cuestiona la negociación colectiva porque en esencia supone condicionar una parte de las retribuciones a la valoración subjetiva sobre el cumplimiento de ciertos parámetros a determinar en cada proceso evaluador.
El proceso de evaluación actual es sencillo y prácticamente imposible de no superar. El PSOE lo utilizó y lo sigue utilizando electoralmente. Además, las movilizaciones que un sector mantuvimos obtuvieron un subproducto: la necesidad de aislarnos y dejarnos sin argumentos obligó a la administración regional a caminar más despacio. El coste no es excesivamente elevado teniendo en cuenta que en otras comunidades los y las docentes cobran complementos incluso superiores, que no dependen de evaluación ninguna y que no distinguen entre cuerpos docentes o entre condición de interino o funcionario de carrera.
La administración consiguió ya alguna cosa: con la carrera desapareció la consigna de la homologación retributiva en las plataformas de los sindicatos de pesebre. Entre nosotros y nosotras hay un veneno que nos divide y por tanto nos hace más débiles. Con ella llegó también una mayor sumisión a tareas inútiles que poco tienen que ver con la práctica docente. Pero la evaluación docente no termina aquí, destruir la resistencia a ella no era el objetivo sino un medio para llegar al fin último que es la modificación de las relaciones entre la administración como patronal y sus empleados y empleadas.
El marco que permite esa modificación ya está creado, no necesitan una nuevo marco legal. La diferencia entre el plan actual y otro plan futuro dependerá del contexto porque el reglamento de los planes de evaluación no determina:
- Los indicadores a considerar. Depende del Plan, la fórmula elegida para citar los indicadores es “entre otros aspectos”
- La medición de cada parámetro. Dependen de cada Plan el número de créditos de formación, el porcentaje de absentismo, el número mínimo de objetivos de centro a los que se contribuye, etc.
- La ponderación de cada parámetro y la calificación que determina la evaluación positiva.
- La remuneración del complemento asociado a la calificación positiva.
- Así pues cada nuevo plan modifica las condiciones de trabajo del sector del profesorado a él sometido. Las condiciones concretas de gestación de este primer plan son las que explican su lasitud. El monstruo vive, pero está dormido. La mayoría preferirá no verlo aunque sepa que es verdad, aunque sepan que tarde o temprano no será tan fácil superar la evaluación, que si no es para todos y todas y que nunca pretendió serlo por algo será.
Las jubilaciones y la tasa de reposición hacen que el colectivo de no cobrantes crezca, una minoría que ya supone más de la tercera parte de los docentes. Realizando el mismo trabajo (hasta el momento) no se percibe igual salario, en un contexto de reducción salarial e incremento de la carga de trabajo. El colectivo interino vio además como en este curso la consejera suprimía el derecho a la prórroga del verano y eliminar dos meses de retribuciones anuales mientras mantenía el complemento de carrera.
La unidad en el colectivo docente es necesaria para afrontar los ataques que estamos recibiendo y por la unidad deberíamos resolver la cuestión de la carrera. Asumir que tal vez en el proceso algunos y algunas pierdan algo pero todos y todas ganaremos como colectivo.
La “carrera” es injusta y tendrá contrapartidas. Por eso, en lo limitado de nuestras posibilidades, seguiremos pidiendo el fin de esta situación, el fin de la “carrera docente” y si hay dinero presupuestado para ese fin, que se reparte entre todos y todas por igual, independiente de cuerpos de pertenencia y condiciones. Nuestra consigna de siempre: Para todos y todas y sin contrapartidas laborales.