Falar d’inclusión educativa ye un tema mui “guapu” y que da munchos puntos a la nuesa conseyera, de cara a la prensa y a los votos, pero realmente ¿qué ta pasando n’Asturies con esta cuestión?
Tamos viendo que les llistes tanto de PT y de AL n’Asturies tan acabaes, que tan quedando places ensin cubrir y pa la nuesa Conseyera nun debe ser una prioridá, porque siguimos sin saber nada de l’apertura de les bolses de trabayu d’estes especialidaes. Poro, les baxes o sustituciones qu’haya nes próximes selmanes siguirán sin tener docente que-yos atienda. Tan falando de dar oportunidaes a los y les docentes nueves pa entrar nel sistema a trabayar y depués, en cuantes surde una oportunidá llaboral, la Conseyería fai oyíos sordos y nun se cubren diches necesidaes.
Por mor de los retayos, les consecuencies nel nuesu sistema educativu son nefastes. Exemplos d’ello son: El desaniciu de programes d’atención a la diversidá como lo yera’l PROA, l’amenorgamientu d'agrupamientos flexibles, disminución d’hores d’atención d’audición y llinguaxe o de pedagoxía terapéutica y la sobrecarga horaria de tutores y especialistes. Too ello fae que, a la fin, quién paga les consecuencies son l’alumnáu y les families.
Ye una vergoña que la circular d’iniciu de cursu espublizada pola Conseyería d’Educación, incluya palabres como “equidá o inclusión” y llueu, ver aules con 25 alumnos y alumnes nos centros ordinarios o fasta 7 nos centros específicos. ¿Qué calidá educativa tan ufriendo y qué atención individualizada y normalizada tan proporcionando?
En casi toles ocasiones, l’atención individual puede dase dientro del aula de forma inclusiva si hubiera recursos personales (más PTs, más ALs, más AEs y más intérpretes), materiales y si hubieran ratios más pequeñes. Y, n’otres ocasiones, si los tutores y les tutores tuvieran hores d’atención a la diversidá podríanse facer más agrupamientos flexibles, diversidá d’actividaes que permitan fomentar la comunicación oral, el xuegu o munches otres habilidaes, que polos retayos, queden nel escaezu y son competencies básiques necesaries pa la vida del nueso alumnáu.
La situación llegal de l’atención a la diversidá na nuesa autonomía ye invisible. Llevamos ya años esperando por una normativa autonómica que la regule y siguen sin promulgala. Nun tan descrites en nenguna parte les funciones de PTs, de ALs, de AEs de les unidaes o departamentos d’orientación… La situación ye tal que fasta el colectivu d’intérpretes de llingua de signos tan dependiendo actualmente d’una ETT, cuando debería formar parte de los servicios sociales como figures básiques para les persones sordes. Amás, figures tan indispensables como les Auxiliares Educatives que desendolquen funciones venceyaes a la autonomía, los hábitos d’aseo, hixiene y alimentación, o desplazamientos del alumnáu con necesidaes educatives especiales, tan con contratos de 3 meses nos centros. L’alumnáu con necesidaes educatives especiales (nee) requier de l’atención d’estes profesionales, poro dende la CSI, denunciamos la duración d’estos contratos. Solicitamos contratos anuales y una estabilidá llaboral y educativa pa dambos colectivos. Igualmente creemos, qu’existe una necesidá imperial de cuntar con una persona de la rama sanitaria nos centros específicos pa qu’atienda a medicaciones o a les necesidaes más concretes del alumnáu con nee como pue selo, en munchos casos, la epilesia.
Tamos enfrentándonos a una Conseyería qu’en vez de dotar de recursos a los centros que más lo necesiten, convídalos a participar nun proyectu competitivu llamáu “Contratos- Programa”. Al traviés d’ellos, la Conseyería promete perres a los centros p’atender a la diversidá, demientres elimina otros que realmente sí que l’atendíen como: el PROA o el PAE. Estos programes servíen de sofitu al estudio y facer los deberes al alumnáu con más dificultaes y menos recursos, cumpliendo asina la función compensadora que teníen les escueles y que tan perdiendo, cada vegada, más rápidamente.
La excesiva burocracia ye otra cuestión que fae al coleutivu docente perder tiempu pa preparar los Planes de trabayu individualizáu (PTI´s) pal alumnáu con nee. A la fin, ye lo únicu qu’interesa a la Conseyería, tener los papeles en regla. Nun-yos esmolez cómo desarrollamos esi trabayu del papel a les aules ensin recursos pa facelo de forma eficaz. Fomenten les TICs pero llueu si los ordenadores nun funcionen o si faen falta pizarres dixitales, tablets, comunicadores o perres pa mantener aules d’estimulación multisensorial nun ye’l so problema.
Poro dende la CSI, exiximos a la Conseyería d'Educación que tenga seriedá, que dote de más recursos y qu’asegure l'atención del alumnáu con necesidá específica d’apoyu educativu cola calidá que tantu defiende pero que cada día, tola comunidá educativa tamos viéndola morrer. Qu’abra les bolses de trabayu de Pedagoxía Terapéutica y de Audición y Llinguax. Que regule la situación llaboral de les intérpretes de llingua de signos y les Auxiliares educatives. A la fin, que dexe de xugar col alumnáu que más lo necesita.
En resume:
¿QUÉ UFIERTA LA CONSEYERÍA D'EDUCACIÓN?
Ausencia de normativa autonómica que regula l'atención a la diversidá y falta de currículum de centros específicos.
Falta de profesoráu, ratiu peralta y mala distribución d'horarios que fai difícil una adeucada atención a la diversidá.
Llistes de Pedagoxía Terapéutica y Audición y Llinguaxe agotaes y la non sustitución de baxes.
Contratos precarios d'ausiliares educativos ya intérpretes de la llingua de signos.
Repartu non equitativu de recursos nos centros educativos
Ausencia de personal sanitariu p'atender al alumnáu que lo precisa (medicación, crisis, etc...)
Falsa de recursos materiales: recursos tecnolóxicos vieyos ya insuficientes y ausencia del siguimientu y manteimientu especializáu del mesmu.
Centros con imposibilidá d'accesu a internet nes aules.
Eliminación de Programes d'Atención a la Diversidá (PROA) y sustitución por otros qu'esparden la competitividá y el furrulamientu d'escueles como empreses (Contratu-Programa)
Muncha burocracia envede tiempu pa la investigación, reflexón y práutica educativa.
¿QUÉ DEXIXIMOS DENDE CSI ENSEÑANZA?
Ellaborar yá normativa autonómica que regule l'Atención a la Diversidá y el currículum.
Convocatoria bayurosa d'oposiciones a estos cuerpos pa cubrir les necesidaes reales y mengue la ratio.
Apertura de les llistes pa cubrir les baxes.
Condiciones llaborales dignes d'Aas ya ISLEs, estabilidá de plantilles y accesu de les últimes al taviés d'oposición.
Repartu equitativu de recursos humanos nos centros docentes.
Contratación de personal sanitariu p'atender les necesidaes médiques nos centros específicos.
Dotación de recursos materiales y tecnolóxicos, renovación en centros que lo precisen y personal afayadizu que lleve'l mantenimientu que fai falta.
Meyorar les instalaciones y accesu d'internet nes aules.
Programes d'atención a la diversidá onde'l pegoyu seya l'atención al alumnáu y non la mercantilización de la educación.
Acabar col incrementu de la burocracia y un bon repartu del horariu pa facer un bon trabayu educativu.
¿Cuál es la situación real de la Atención a la Diversidad en Asturias?
Hablar de inclusión educativa o de equidad, es un tema muy socorrido y que da muchos puntos a nuestra Consejera de cara a la prensa y a los votos, pero realmente ¿Qué está ocurriendo en Asturias con esta cuestión?
Estamos presenciando que las listas de PTs y de ALs están agotadas, que están quedando plazas sin cubrir y para nuestra Consejera, no debe ser una prioridad, porque seguimos sin tener noticias de la apertura de las bolsas de trabajo de estas especialidades. Como consecuencia, las bajas o sustituciones que habrá en las próximas semanas quedarán sin docente que las atienda. Hablan de dar oportunidades de trabajo a los y las docentes nuevas para entrar a trabajar en el sistema, pero cuando surge una oportunidad laboral la Consejería hace oídos sordos y las necesidades siguen sin cubrirse.
Por culpa de los recortes, las consecuencias en nuestro sistema educativo son nefastas. Ejemplos de ello son : La desaparición de programas de atención a la diversidad como lo era el PROA, la reducción de agrupamientos flexibles, la disminución de horas de Audición y Lenguaje o Pedagogía Terapéutica y la sobrecarga horaria de tutores y especialistas. Todo ello hace que, al final, quien paga las consecuencias son las familias y el alumnado.
Es una vergüenza que en la circular de inicio de curso, publicada por la Consejería de Educación, se incluyan palabras como equidad o inclusión y luego tengamos las aulas con 25 alumnos y alumnas en Centros ordinarios y hasta 7 en Centros Específicos. ¿Qué calidad educativa están ofreciendo y que atención individualizada y normalizada están proporcionando?
En casi todas las ocasiones, la atención individualizada, se podría desarrollar dentro de las aulas ordinarias si contáramos con los recursos tanto personales (más PTs, más ALs, más AEs y más intérpretes) materiales y si hubieran ratios más pequeñas. En otras ocasiones, si los tutores y las tutoras tuvieran horas de atención a la diversidad, se podrían hacer más agrupamientos flexibles, diversidad de actividades que permitan fomentar el desarrollo de la competencia oral, el juego o muchas otras habilidades que quedan en el olvido y son competencias básicas para la vida de nuestro alumnado.
La situación legal de la atención a la diversidad en Asturias es invisible. Llevamos años esperando una normativa autonómica que la regule y siguen sin promulgarla. No están descritas en ninguna parte las funciones ni de PTs, de ALs, de AEs o de unidades o departamentos de orientación. La situación es tal que hasta el colectivo de intérpretes de lengua de signos están dependiendo de una ETT, cuando deberían de formar parte de los servicios sociales como figuras básicas para las personas sordas. Además figuras tan indispensables como las y los Auxiliares Educativos que desarrollan funciones vinculadas a la autonomía, a los hábitos de aseo, higiene, alimentación y desplazamientos del alumnado con necesidades educativas especiales, están con contratos de 3 meses en los centros. El alumnado con necesidades educativas especiales (nee) requiere de estos profesionales, por ello, desde la CSI denunciamos la duración de estos contratos. Solicitamos contratos anuales y una estabilidad laboral y educativa para ambos colectivos. Igualmente creemos, que existe una necesidad imperial de contar con una persona de la rama sanitaria en los centros específicos para que atienda a medicaciones o a las necesidades del alumnado con nee como puede serlo, en muchos casos, la epilepsia.
Estamos enfrentándonos a una Consejería que en vez de dotar a los centros de recursos, nos invita a participar en un proyecto competitivo llamado “Contratos- Programa”. A través de ellos, la Consejería promete dinero para atender a la diversidad, mientras elimina otros que realmente sí que la atendían como el PROA o el PAE. Estos programas servían de apoyo al estudio y para hacer los deberes, al alumnado con más dificultades y menos recursos, cumpliendo así, la función compensadora que tenían las escuelas y que cada vez está desapareciendo más rápidamente.
La excesiva burocracia es otra cuestión que hace que el colectivo docente pierda horas para la elaboración de los Planes de Trabajo Individualizados (PTIs) para el alumnado con nee. Al final, lo único que le interesa a la Consejería es tener los papeles en regla. Pero no les preocupa cómo llevamos esos papeles a la práctica en nuestras aulas si no disponemos de recursos para hacerlo de forma eficaz. Fomentan el uso de las TICs pero si los ordenadores no funcionan o hacen falta pizarras digitales, tablets, comunicadores o dinero para mantener las aulas de estimulación multisensorial, no es su problema.
Por todo lo anterior, desde la CSI, exigimos: seriedad a la Consejería de Educación, dotación de más recursos que asegure la atención del alumnado con necesidad específica de apoyo educativo con la calidad que tanto defiende pero que cada día, toda la comunidad educativa estamos viendo morir. Que abra las bolsas de trabajo de Pedagogía Terapéutica y de Audición y lenguaje. Que regule la situación laboral de los y las intérpretes de lengua de signos y Auxiliares Educativos. En conclusión, que deje de jugar con el alumnado que más lo necesita.
En resume:
¿QUÉ OFERTA LA CONSEJERÍA?
Ausencia de normativa autonómica que regula la atención a la diversidad y falta de currículum de centros específicos.
Falta de profesorado, ratio muy elevada y mala distribución de horarios que imposibilita una adecuada atención a la diversidad.
Listas de Pedagogía Terapéutica y Audición y Lenguaje agotadas y la no sustitución de bajas.
Contratos precarios de auxiliares educativos e intérpretes de la lengua de signos.
Reparto no equitativo de recursos en los centros educativos.
Ausencia de personal sanitario para atender al alumnado que lo necesita (medicación, crisis, etc...)
Falsa de recursos materiales: recursos tecnológicos viejos e insuficientes y ausencia del seguimiento y mantenimiento especializado del mismu.
Centros con imposibilidad de acceso a internet en las aulas.
Eliminación de programas d'atención a la diversidad (PROA) y sustitución por otros que foemntan la competitividad y el funcioanmiento de escuelas como empresas (Contrato-Programa)
Mucha burocracia envede tiempu pa la investigación, reflexón y práutica educativa.
¿QUÉ EXIGIMOS DESDE CSI ENSEÑANZA?
Promulgación inmediata de normativa autonómica que regule la Atención a la Diversidad y el currículum.
Convocatoria amplia de oposiciones a estos cuerpos para cubrir las necesidades reales y disminución de la ratio.
Apertura de las listas para cubrir las bajas.
Condiciones laborales dignas de Aas e ISLEs, estabilidad de plantillas y acceso de las última mediante oposición.
Reparto equitativo de recursos humanos en los centros docentes.
Contratación de personal sanitario para atender las necesidades médicas en los centros específicos.
Dotación de recursos materiales y tecnológicos, renovación en centros que lo necesitan y personal especializado que lleve el mantenimiento necesario.
Mejorar las instalaciones y acceso de internet en las aulas.
Programas de atención a la diversidad donde el pilar sea la atención al alumnado y no la mercantilización de la educación.
Acabar con el aumento de la burocracia y una adecuada distribución horaria para llevar a cabo la práctica educativa.