De nuevu a golpe de decretazu, ensin informar nin consultar a la comunidá educativa, ignorando a families, estudiantes y profesoráu, el Gobiernu aprueba la reforma de la Formación Profesional inicial y modifica'l contratu pa la formación y l'aprendizaxe pa que respuenda a les necesidaes d'esti nuevu sistema de FP.
El Real Decretu 1529/21012 sienta les bases d'un nuevu sistema que trata de ser una mala copia de la tan venerada por dellos (y cuestionada por otros) Formación Profesional dual alemana y consiste, básicamente, en treslladar gran parte de la Formación Profesional reglada a la empresa privada. Esta reforma supon dar un pasu más nel procesu destrucción de los servicios públicos, pero ¿en qué consiste esactamente?
- Treslladar la formación a les empreses privaes. Hasta agora, l'alumnáu de FP recibía formación teóricopráctica nel centru educativu y, una vegada rematada realizaba un módulu de formación práctica nun centru de trabayu. El nuevu modelu establez cinco modalidaes que van dende un sistema que fai la formación teórica nel centru educativu al empar cola formación práctica na empresa hasta una modalidá que dexa que la empresa privada imparta na so totalidá los conteníos formativos del ciclu (Art.3). En cualisquier casu, el mínimu d'hores de formación asumíes pola empresa va ser d'un 33% (Art.30). Tocantes a la retribución del alumnáu nes empreses, el Real Decretu nun fai nengún tipu d'especificación. Sicasí, el ministru Wert declaró que l'alumnáu de FP Dual nun va recibir nengún salariu, magar se-yos va poder conceder “beques salariu”, que van depender de la voluntá y les posibilidaes de l'Alministración.
- Llogru d'un títulu oficial de formación profesional de grau mediu o grau cimeru al traviés del trabayu precariu nuna empresa. Modifícase'l contratu pa la formación y l'aprendizaxe (cambéu incluyíu yá na reforma llaboral). Antes, esti contratu namás podía formalizase con persones ensin cualificación p'algamar un certificáu de profesionalidá. El nuevu contratu dexa llograr la mesma titulación que cursando un Ciclu Formativu de Grau Mediu y Grau Superior de manera esclusiva na empresa, nun réxime d'alternanza de formación y trabayu efectivu (75% de la xornada mientres el primer añu y el 85% mientres el segundu y el terceru) La retribución, salvu conveniu qu'indique lo contrario, ye la parte proporcional del SMI en relación al trabayu efectivu.
¿CUÁLES SON LES CONSECUENCIES?
- Empeoramientu de la calidá de la Formación Profesional. Na midida na qu'el procesu d'enseñanza-aprendizaxe va cayer progresivamente baxu control de les empreses privaes, van ser éstes les que decidan qué enseñar, cómo enseñar y para qué enseñar ¿Van enseñar les empreses los conteníos teóricu-prácticos que nun-yos son útiles, bien seya pola so actividá empresarial, bien polo que busquen en concretu d'esi/a alumnu/a-trabayador/a? ¿van enseñalos a realizar trabayos que nesa empresa nun son necesarios pero n'otres del mesmu sector sí? Estrayer la Formación Profesional del sistema educativu, quitar de les manes de los docentes pa ponela en manes de les empreses privaes, supon acabar cola calidá y l'autonomía de les sos enseñances, qu'anguaño tienen ente los sos oxetivos dotar al alumnáu de ferramientes pa un desenvolvimientu integral de la persona. L'interés d'un/a profesor/a escontra los sos alumnos/as, va acullá de la mera capacitación profesional pa la realización de xeres concretes que van poder atopar nuna empresa privada.
- Convertir al alumnáu en mano d'obra precaria y dócil. Una masa de mano d'obra barata y precaria (entovía más) pa facer los "trabayucos" fáciles. Por non dicir dondu y mansa, pos son persones ensin nengún tipu d'esperiencia nin formación profesional que van ser "educaos/es" nel llugar de trabayu y depende d'ello'l llogru del so títulu profesional. Trátase, a última hora, d'educar a les persones nel mesmu llugar nel que son esplotaes, onde ye bien dudosu que se-yos enseñen, como sí asocede nel sistema educativu, cuálos son los sos derechos como trabayadores y les sos ferramientes pa defendelos. De la mesma manera, la figura del estudiantetrabajador a tiempu completu supon un adoctrinamiento na cultura llaboral de la esplotación, por nun dicir que munchos/es van preferir llograr el títulu al traviés del nuevu contratu pa la formación, trabayando por 400 € pa una empresa con una xornada completa, en cuenta d'estudiar y trabayar de baldre al empar, anque esto vaya en detrimentu de la calidá de la so formación.
- Destruyir más puestos de trabayu na enseñanza pública. La implantación progresiva d'esti sistema va suponer treslladar cada vez más hores de formación del centru educativu a la empresa privada, lo que supon un retayu bien significativu de profesoráu de FP y a última hora, una nueva folada de despidos.
Trátase, a última hora, d'otru ataque a la enseñanza pública enmarcáu nel actual procesu de destrucción de los servicios públicos y de los derechos llaborales qu'amás pon mano d'obra gratuita o desaxeradamente precaria al serviciu de les empreses privaes. Quieren el sistema educativu qu'un mercáu llaboral precariu precisa.
FP DUAL: otro paso en la DESTRUCCIÓN de la ENSEÑANZA PÚBLICA
De nuevo a golpe de decretazo, sin informar ni consultar a la comunidad educativa, ignorando a familias, estudiantes y profesorado, el Gobierno aprueba la reforma de la Formación Profesional inicial y modifica el contrato para la formación y el aprendizaje para que responda a las necesidades de este nuevo sistema de FP.
El Real decreto 1529/21012 sienta las bases de un nuevo sistema que trata de ser una mala copia de la tan venerada por algunos/as (y cuestionada por otros/as) Formación Profesional dual alemana y consiste, básicamente, en trasladar gran parte de la Formación Profesional reglada a la empresa privada. Esta reforma supone dar un paso más en el proceso destrucción de los servicios públicos, pero ¿en qué consiste exactamente?
- Trasladar la formación a las empresas privadas: hasta ahora, el alumnado de FP recibía formación teóricopráctica en el centro educativo y, una vez finalizada realizaba un módulo de formación práctica en un centro de trabajo. El nuevo modelo establece cinco modalidades que van desde un sistema que simultanea la formación teórica en el centro educativo con la formación práctica en la empresa hasta una modalidad que permite que la empresa privada imparta en su totalidad los contenidos formativos del ciclo (Art.3). En cualquier caso, el mínimo de horas de formación asumidas por la empresa será de un 33% (Art.30). En cuanto a la retribución del alumnado en las empresas, el Real Decreto no hace ningún tipo de especificación. Sin embargo, el ministro Wert ha declarado que el alumnado de FP Dual no va a recibir ningún salario, si bien se les podrá conceder “becas salario”, que dependerán de la voluntad y las posibilidades de la Administración.
- Obtención de un título oficial de formación profesional de grado medio o grado superior a través del trabajo precario en una empresa: se modifica el contrato para la formación y el aprendizaje (modificación incluida ya en la reforma laboral). Antes, este contrato sólo se podía formalizar con personas sin cualificación para la obtención de un certificado de profesionalidad. El nuevo contrato permite obtener la misma titulación que cursando un Ciclo Formativo de Grado Medio y Grado Superior de manera exclusiva en la empresa, en un régimen de alternancia de formación y trabajo efectivo (75% de la jornada durante el primer año y el 85% durante el segundo y el tercero) La retribución, salvo convenio que indique lo contrario, es la parte proporcional del SMI en relación al trabajo efectivo.
¿CUÁLES SON LAS CONSECUENCIAS?
- Empeoramiento de la calidad de la Formación Profesional. En la medida en que el proceso de enseñanza-aprendizaje caerá progresivamente bajo control de las empresas privadas, serán estas las que decidan qué enseñar, cómo enseñar y para qué enseñar ¿Van a enseñar las empresas los contenidos teórico-prácticos que no les son útiles, bien sea por su actividad empresarial, bien por lo que buscan en concreto de ese/a alumno/a-trabajador/a? ¿Les van a enseñar a realizar trabajos que en esa empresa no son necesarios pero en otras del mismo sector sí? Extraer la Formación Profesional del sistema educativo, quitarla de las manos de los docentes para ponerla en manos de las empresas privadas, supone acabar con la calidad y la autonomía de sus enseñanzas, que actualmente tienen entre sus objetivos dotar al alumnado de herramientas para un desarrollo integral de la persona. El interés de un/a profesor/a hacia sus alumnos/as, va mucho más allá de la mera capacitación profesional para la realización de tareas concretas que podrán encontrar en una empresa privada.
- Convertir al alumnado en mano de obra precaria y dócil. Una masa de mano de obra barata y precaria (más aún) para realizar los "trabajillos" fáciles. Por no decir dócil y mansa, pues son personas sin ningún tipo de experiencia ni formación profesional que van a ser "educados/as" en el lugar de trabajo y depende de ello la obtención de su título profesional. Se trata, en definitiva, de educar a las personas en el mismo lugar en el que son explotadas, donde es muy dudoso que se les enseñen, como sí ocurre en el sistema educativo, cuáles son sus derechos como trabajadores y sus herramientas para defenderlos. De la misma manera, la figura del estudiante trabajador a tiempo completo supone un adoctrinamiento en la cultura laboral de la explotación, por no decir que muchos/as preferirán obtener el título a través del nuevo contrato para la formación, trabajando por 400 € para una empresa con una jornada completa, en vez de estudiar y trabajar gratis a la vez, aunque esto vaya en detrimento de la calidad de su formación.
- Destruir más puestos de trabajo en la enseñanza pública. La implantación progresiva de este sistema supondrá trasladar cada vez más horas de formación del centro educativo a la empresa privada, lo que supone un recorte muy significativo de profesorado de FP y en definitiva, una nueva oleada de despidos.
Se trata, en definitiva, de otro ataque a la enseñanza pública enmarcado en el actual proceso de destrucción de los servicios públicos y de los derechos laborales que además pone mano de obra gratuita o extremadamente precaria al servicio de las empresas privadas. Quieren el sistema educativo que un mercado laboral precario necesita.