miércoles, 23 de marzo de 2016

Distritu únicu, colexos y gasolineres


La selmana pasada'l PP presentó una moción nel Conceyu avilesín (y n'otros coneyos asturianos) pidiendo'l distritu únicu escolar. Según el testu de la moción, cola planificación escolar esistente, el gobiernu impon a les families un colexu determináu y frente a esa dictadura defende la llibre elección de centru. Amás, afírmase que la eliminación de la zonificación escolar ameyora la calidá educativa al aumentar la competencia ente centros. Tan evidentes paécen-yos los argumentos qu'afirmen que "cualquier oposición escontra'l cambéu d'esti sistema de zonificación escarez de too fundamentu". Va Ser que dempués de la xenial sentencia de Rajoy "peles carreteres tienen que dir coches y de los aeropuertos tienen que salir aviones" nel PP yá creen que tou lo que dicen son verdaes evidentes.

De mano, ¿esiste realmente una asignación de centru basada nel territoriu? Lo cierto ye que cada comunidá autónoma establez un baremu pa ordenar a los solicitantes de plaza escolar que namá tien efectos cuando la demanda de places nun colexu ye mayor que les vacantes. Nesi baremu tener en cuenta si l'alumnu tien discapacidá, si tien hermanos matriculaos, si la familia tien graves dificultaes económiques y si la casa familiar o llaboral ta cerca del colexu. Ye esti últimu criteriu'l que quier esaniciar el PP.

Nel casu de los públicos, la mayoría de les families escueye dalgunu de los que tien cerca y el 95% consigue matrícula na so primer opción. El baremu actúa nos colexos que, como'l Palaciu Valdés o'l Quirinal, tán en zones d'espansión y de población nueva y que probablemente precisaríen la construcción d'un nuevu colexu. Los alcordaos son otra hestoria. Los autobuses d'estos colexos percuerren tolos barrios d'Avilés recoyendo neños y neñes en zones distintes a la correspondiente al colexu. Entós, ¿ye la zona una torga insalvable? Evidentemente, non. Los colexos alcordaos tienen la capacidá d'escoyer al alumnáu per víes distintes al baremu. Esisten filtros indirectos y sutiles.

De mano, el 80% d'estos centros tán venceyaos a la Ilesia Católica, asina que l'ideariu del centru fai que les families que profesen otres relixones nin-y lo plantegen. Pa siguir, ye un secretu a voces que nestos centros hai cuotes "voluntaries" y sobrecostos de los servicios complementarios. Según un informe de la OCU, la donación media ye de 500 euros añales y el gastu añal por alumnu en servicios complementarios (comedor, extraescolares y tresporte) d'un alcordáu suponen en media 1500 euros más que n'unu públicu. La llamada "llibertá d'elección" ye d'eses llibertaes que non tol mundu puede exercitar. Les resultancies empíriques sofiten esta idea. N'Asturies, el 6% del alumnáu de la pública ye d'orixe estranxeru frente al 3% de la privada, el 53% de los padres na alcordada tienen un oficiu cualificáu frente al 36% nos públicos, el 45% de les families na alcordada tienen ingresos mensuales netos superiores a 2000 euros frente al 32% na pública, el 94% del alumnáu xitano allega a centros públicos.

Cuando toles evaluaciones indiquen que'l nivel sociocultural y económico de les families ye'l factor más determinante nes resultancies académiques, aquellos centros que llogren una composición social con menor presencia de les clases baxes son los que van poder ufiertar meyores resultaos pa los ranking de la LOMCE. Son los que van tener una mayor demanda y entós van poder siguir penerando o bien consiguir ampliación de conciertos.

El distritu únicu supon esaniciar una de les mínimes midíes qu'hai de planificación escolar. Nes comunidaes onde s'enllantó sustitúyese'l criteriu de proximidá por otros qu'afita'l colexu colo que nun aumentar la llibertá d'elección de la familia sinón la capacidá de selección del centru. Les diferencies na composición social de dambes redes en Madrid faen paecer insignificantes a les asturianes; baste un datu pa ilustralo: l'alumnáu d'orixe estranxeru supon el 15 % del total de la rede pública y el 6% de l'alcordada.

La cuestión a la fin puede plantegase de manera más descarnada: ¿ye usté partidariu de que les lleis del mercáu actúen llibremente na educación?, ¿quier liberalizar el mercáu y que los colexos compitan como si fueren gasolineres? Sepa entós que vamos afondar na xerarquización de los centros: colexos pa ricos, colexos pa la clase media y colexos pa probes. Nun crea entós que la calidá va aumentar porque s'arrenuncia a la diversidá como fonte d'arriquecimientu cultural y educativu. Nos sistemes educativos más avanzaos nun hai guetos escolares. Pa poder construyir un bon sistema educativu, ye necesaria un financiamientu fayadizu pero tamién una escolarización equilibrada y eso esixe planificación y non la llei de la selva. Paezme bien que les gasolineres compitan pa captar veceros pero na escuela nun vendemos mercancíes, formamos persones.

Primi Abeya (CSI Educación)

Enllaz:
La Nueva España

Distrito único, colegios y gasolineras

La semana pasada el PP presentó una moción en el Ayuntamiento avilesino (y en otros conceyos asturianos) pidiendo el distrito único escolar. Según el texto de la moción, con la planificación escolar existente, el gobierno impone a las familias un colegio determinado y frente a esa "dictadura" se defiende la libre elección de centro. Además, se afirma que la eliminación de la zonificación escolar mejora la calidad educativa al aumentar la competencia entre centros. Tan evidentes les parecen los argumentos que afirman que "cualquier oposición hacia el cambio de este sistema de zonificación carece de todo fundamento". Será que después de la genial sentencia de Rajoy "por las carreteras tienen que ir coches y de los aeropuertos tienen que salir aviones" en el PP ya creen que todo lo que dicen son verdades evidentes.

Para empezar, ¿existe realmente una asignación de centro basada en el territorio? Lo cierto es que cada comunidad autónoma establece un baremo para ordenar a los solicitantes de plaza escolar que sólo tiene efectos cuando la demanda de plazas en un colegio es mayor que las vacantes. En ese baremo se tiene en cuenta si el alumno tiene discapacidad, si tiene hermanos matriculados, si la familia tiene graves dificultades económicas y si el domicilio familiar o laboral está cerca del colegio. Es este último criterio el que quiere eliminar el PP.

En el caso de los públicos, la mayoría de las familias elige alguno de los que tiene cerca y el 95% consigue matrícula en su primera opción. El baremo actúa en los colegios que, como el Palacio Valdés o el Quirinal, están en zonas de expansión y de población joven y que probablemente necesitarían la construcción de un nuevo colegio. Los concertados son otra historia. Los autobuses de estos colegios recorren todos los barrios de Avilés recogiendo niños y niñas en zonas diferentes a la correspondiente al colegio. Entonces, ¿es la zona un obstáculo insalvable? Evidentemente, no. Los colegios concertados tienen la capacidad de seleccionar al alumnado por vías diferentes al baremo. Existen filtros indirectos y sutiles.

Para empezar, el 80% de estos centros están vinculados a la Iglesia Católica, así que el ideario del centro hace que las familias que profesan otras religiones ni se lo planteen. Para seguir, es un secreto a voces que en estos centros hay cuotas "voluntarias" y sobrecostes de los servicios complementarios. Según un informe de la OCU, la "donación" media es de 500 euros anuales y el gasto anual por alumno en servicios complementarios (comedor, extraescolares y transporte) de un concertado suponen en media 1500 euros más que en uno público. La llamada "libertad de elección" es de esas libertades que no todo el mundo puede ejercitar. Los resultados empíricos apoyan esta idea. En Asturias, el 6% del alumnado de la pública es de origen extranjero frente al 3% de la privada, el 53% de los padres en la concertada tienen una profesión cualificada frente al 36% en los públicos, el 45% de las familias en la concertada tienen ingresos mensuales netos superiores a 2000 euros frente al 32% en la pública, el 94% del alumnado gitano acude a centros públicos.

Cuando todas las evaluaciones indican que el nivel sociocultural y económico de las familias es el factor más determinante en los resultados académicos, aquellos centros que logren una composición social con menor presencia de las clases bajas son los que podrán ofrecer mejores resultados para los ranking de la LOMCE. Son los que tendrán una mayor demanda y entonces podrán seguir cribando o bien conseguir ampliación de conciertos.

El distrito único supone eliminar una de las mínimas medidas que hay de planificación escolar. En las comunidades donde se implantó se sustituye el criterio de proximidad por otros que fija el colegio con lo que no aumenta la libertad de elección de la familia sino la capacidad de selección del centro. Las diferencias en la composición social de ambas redes en Madrid hacen parecer insignificantes a las asturianas; baste un dato para ilustrarlo: el alumnado de origen extranjero supone el 15 % del total de la red pública y el 6% de la concertada.

La cuestión al final se puede plantear de manera más descarnada: ¿es usted partidario de que las leyes del mercado actúen libremente en la educación?, ¿quiere liberalizar el mercado y que los colegios compitan como si fuesen gasolineras? Sepa entonces que profundizaremos en la jerarquización de los centros: colegios para ricos, colegios para la clase media y colegios para pobres. No crea entonces que la calidad aumentará porque se renuncia a la diversidad como fuente de enriquecimiento cultural y educativo. En los sistemas educativos más avanzados no hay guetos escolares. Para poder construir un buen sistema educativo, es necesaria una financiación adecuada pero también una escolarización equilibrada y eso exige planificación y no la ley de la selva. Me parece bien que las gasolineras compitan para captar clientes pero en la escuela no vendemos mercancías, formamos personas.

Primi Abeya (CSI Educación)